مورتال کامبت یا نبرد مرگبار (به انگلیسی: Mortal Kombat) عنوان یک فرنچایز چندرسانهای آمریکایی است که بر روی مجموعهای از بازیهای ویدئویی متمرکز شدهاست که در ابتدا توسط میدوی گیمز در سال ۱۹۹۲ توسعه یافت. توسعه اولین بازی در ابتدا بر اساس ایدهای بود که اد بون و جان توبایاس برای ساخت یک بازی ویدئویی با بازی ژان-کلود ون دام داشتند، اما با شکست این ایده، به جای آن یک بازی مبارزهای با مضمون فانتزی ایجاد شد؛ درعوض توسعهدهندگان با شخصیت جانی کیج به او ادای احترام کردند، یک ستارهٔ خیالی فیلم که سبک شخصیاش شبیه به ون دام است. مورتال کمبات اولین بازی مبارزهای بود که یک جنگنده مخفی را معرفی کرد، که اگر بازیکن مجموعهای از الزامات را برآورده کند، به دست میآید.
بازی اصلی دنبالهها و اسپینآفهای زیادی را شامل میشود که شامل چندین بازی اکشن-ماجراجویی است، و همچنین یک سری کتاب کمیک و یک بازی کارتی. تهیه کننده فیلم لارنس کاسانوف مجوز بازی را در اوایل دهه ۱۹۹۰ دریافت کرد و اولین فیلم این فرنچایز را تولید کرد. کاسانوف همچنین دومین فیلم، مجموعههای پویانمایی تلویزیونی، مجموعه فیلمهای لایو اکشن تلویزیونی، اولین آلبوم با یک میلیون فروش پلاتینیوم و یک تور لایو اکشن را تولید کرد. مورتال کمبات تبدیل به پرفروشترین فرنچایز بازی مبارزهای در سراسر جهان و یکی از پرفروشترین فرنچایزهای چندرسانهای در تمام دوران شده است.
این مجموعه به دلیل سطوح بالای خشونت گرافیکی شهرت دارد، ازجمله مهمترین آنها، فتالیتیهای آن (حرکات خاتمه که به بازیکن اجازه میدهد حریف شکستخورده خود را به پایان برساند). جنجالهای پیرامون مورتال کامبت، تا حدی منجر به ایجاد سیستم رتبه بندی بازیهای ویدئویی ایاسآربی شد. بازیهای اولیه این مجموعه نیز به دلیل اسپریتهای دیجیتالی واقعبینانه و استفاده گسترده از مبادلهٔ پالت برای ایجاد شخصیتهای جدید مورد توجه قرار گرفت. به دنبال ورشکستگی میدوی، تیم توسعهٔ مورتال کامبت توسط برادران وارنر خریداری شد و به عنوان ندررلم استودیوز تأسیس شد.
این مجموعه در یک دنیای تخیلی متشکل از هجده قلمرو بازمانده اتفاق میافتد که طبق داستان های درون بازی، توسط خدایان باستانی ایجاد شدهاند. دفترچه راهنمای مورتال کامبت: نیرنگ شش قلمرو را چنین توصیف کرد: «قلمرو زمین، خانهٔ قهرمانان افسانهای مانند لیو کانگ، کونگ لائو، کابال، سونیا بلید، جانی کیج و جکس بریگس و همچنین تحت حمایت خدای رعد ریدن؛ قلمرو زیرین، قلمرویی که اعماق آتشین آن با همه نامهربان است مگر پستترینها، قلمرو شیاطین و جنگجویان سایه مانند کوان چی و نوب سایبات؛ قلمرو بیرون، قلمرو درگیریهای مداوم که امپراتور شائو کان ادعا می کند متعلق به اوست؛ قلمرو نظم، سیدو، که ساکنان آن بیش از هر چیز به ساختار و نظم خود اهمیت میدهند؛ قلمرو هرجومرج، که ساکنان آن از هیچ قانونی پیروی نمیکنند، و در آنجا آشفتگی و تغییر مداوم مورد ستایش قرار میگیرد؛ و ادنیا، که به دلیل زیبایی، جلوه هنری و طول عمر ساکنانش مشهور است». خدایان باستانی حکم کردند که ساکنان یک قلمرو تنها میتوانند با شکست دادن بزرگترین رزمندگان قلمرو مدافع در ده دورهٔ متوالی مسابقات مورتال کامبت، قلمرو دیگری را فتح کنند.
اولین بازی مورتال کامبت در قلمرو زمین (زمین) برگزار میشود که در آن هفت جنگجوی مختلف با دلایل خاص خود برای ورود در مسابقات شرکت کردند و جایزهٔ آن ادامه آزادی قلمرو در معرض تهدید تصرفشان توسط قلمرو بیرون است. از جمله جنگاوران برجسته، لیو کانگ، جانی کیج و سونیا بلید بودند. با کمک خدای رعد ریدن، جنگاوران قلمرو زمین پیروز شدند و لیو کانگ قهرمان جدید مورتال کامبت شد.در مورتال کامبت ۲، امپراتور قلمرو بیرون شائو کان که قادر به تحمل شکست جانشین خود شنگ سونگ نیست، جنگجویان قلمرو زمین را به قلمرو بیرون می کشاند، جایی که لیو کانگ در نهایت شائو کان را شکست میدهد. در زمان مورتال کامبت ۳، شائو کان ادنیا را با امپراتوری خود ادغام کرد و ملکه سابق آن سیندل را در قلمرو زمین زنده کرد، و آن را با قلمرو بیرون نیز ترکیب کرد. او سعی میکند به قلمرو زمین حمله کند، اما در نهایت یک بار دیگر توسط لیو کانگ شکست میخورد. پس از شکست کان، ادنیا از چنگال او رها شد و به قلمرو صلحآمیزی، تحت کنترل شاهدخت کیتانا بازگشت. بازی بعدی، مورتال کامبت ۴، شامل خدای باستانی سقوط کرده شیناک در تلاش برای تسخیر قلمروها و کشتن ریدن میشود. با این حال، او نیز از لیو کانگ شکست میخورد.
در مورتال کامبت: اتحاد مرگبار، جادوگران شیطانی کوان چی و شنگ سونگ برای تسخیر قلمروها با هم متحد میشوند. در مورتال کامبت: نیرنگ، پس از چندین مبارزه، جادوگران در حالی که بسیاری از جنگجویان قلمرو زمین را کشتند پیروز میشوند؛ تا اینکه ریدن برای مقابله با آنها قدم برمیدارد. پادشاه اژدها اوناگا، که توسط رپتایل جنگجو در پایان مورتال کامبت: اتحاد مرگبار آزاد شده بود،شوجینکو را فریب داده بود تا شش قطعه کامیدوگو، منبع قدرت اوناگا را جستجو کند. اوناگا برای به دست آوردن طلسم کوان چی، آخرین قطعه قدرت خود، با اتحاد ریدن، شنگ سونگ و کوان چی روبرو شد. تنها چند جنگجو برای مبارزه با پادشاه اژدها و نیروهایش باقی ماند. شوجینکو سرانجام بر اوناگا پیروز شد و تهدید او را از قلمروها حذف کرد.
در مورتال کامبت: آرماگدون، فاجعهٔ اصلی آغاز میشود. قرنها قبل از اولین مورتال کامبت، ملکه دلیا پیشگویی کرد که قلمروها نابود خواهند شد زیرا قدرت همهٔ جنگاوران قلمروها به حدی میرسد که قلمروها را تحت الشعاع قرار داده و بی ثبات میکند و باعث ایجاد زنجیرهای مخرب از حوادث میشود. پادشاه آرگوس پسران خود، تاون و دائگون را در خواب نهفتگی قرار داد و بنابر این روزی میتوان آنها را بیدار کرد تا با شکستن دادن یک آتشزنه معروف به بلیز، قلمروها را از آرماگدون نجات دهند. با این حال، در نهایت، این شائو کان است که بلیز را شکست میدهد و باعث آرماگدون میشود.
همگذری مورتال کامبت علیه دنیای دیسی این تداوم را با دیگر بازیها به اشتراک نمیگذارد. پس از اینکه شکست همزمان شائو کان و جنگ سالار بیگانه دارکساید در دنیای دیسی باعث میشود که هر دو شرور با موجودیت «دارک کان» ادغام شوند، دنیاهای مورتال کامبت و دیسی شروع به ادغام می کنند. این امر جنگاوران و قهرمانان را پس از حملات خشم غیرقابل کنترل درگیر میکند. قهرمانان و اشرار هر دو جهان بارها و بارها با یکدیگر نبرد میکنند و یکدیگر را مسئول فاجعه میدانند تا اینکه تنها ریدن و سوپرمن باقی میمانند. این دو با دارک کان روبرو میشوند و برای شکست دشمن مشترک خود با هم متحد میشوند. پس از شکست دارک کان، دو قلمرو خنثی میشوند و شائو کان و دارکساید در جهان یکدیگر گرفتار میشوند تا با زندان ابدی روبرو شوند.
در بازراهاندازی سال ۲۰۱۱ مورتال کامبت، نبرد آرماگدون تنها با دو بازمانده به اوج رسید: شائو کان و ریدن. در آستانهٔ مرگ بدست اولی، دومی در آخرین تلاش برای جلوگیری از این نتیجه الهاماتی را برای خود گذشتهاش ارسال کرد. پس از دریافت الهامات، ریدن گذشته سعی میکند جدول زمانی را برای جلوگیری از آرماگدون در دهمین دورهٔ مسابقات مورتال کامبت تغییر دهد. در حالی که او موفق می شود با کمک خدایان باستانی از پیروزی شائو کان جلوگیری کند، مجبور میشود لیو کانگ را در دفاع از خود بکشد و اکثر متحدان خود را به ملکه سیندل میبازد؛ و قلمرو زمین را آسیب پذیر در برابر دسیسههای شیناک و کوان چی رها میکند.
مورتال کامبت اکس می بیند که شیناک و کوان چی نقشه خود را اجرا می کنند، و رهبری ارتشی از بازماندگان مردهٔ کسانی را که در حمله شائو کان به قلمرو زمین کشته شدهاند را بر عهده دارند. تیمی از جنگجویان به رهبری ریدن، جانی کیج، کنشی تاکاهاشی و سونیا بلید با آنها مقابله میکنند و در نبرد بعدی، شیناک در داخل طلسم خود زندانی میشود و جنگاوران مختلف زنده میشوند و از کنترل او رها میشوند، اگرچه کوان چی فرار میکند. بیست و پنج سال بعد، جادوگر در کنار دورا حشرهای ظاهر میشود تا بازگشت شیناک را تسهیل کند. اسکورپیون انتقامجو کوان چی را میکشد، اما نمی تواند مانع آزادی شیناک شود. برای مبارزه با او، کسی کیج تیمی را متشکل از نسل بعدی قهرمانان قلمرو زمین هدایت میکند تا او را شکست دهند. با شکست شیناک و کوان چی، بازماندگان لیو کانگ و کیتانا کنترل قلمرو زمین را بر عهده میگیرند در حالی که ریدن به طلسم شیناک ضربه میزند.
مورتال کامبت ۱۱ معمار زمان و مادر شیناک، کرونیکا را میبیند که در تلاش است تا جدول زمانی را پس از شکست پسرش و دستکاری ریدن در کار خود دوباره راه اندازی کند. با این کار، او نسخههای قبلی قهرمانان قلمرو را به زمان حال میآورد و خود را با برخی هماهنگ میکند در حالی که بقیه برای شکست او تلاش میکنند. پس از نزدیک شدن به کشتن لیو کانگ برای بار دوم، ریدن متوجه میشود که کرونیکا آنها را به جنگیدن در چندین بازه زمانی به دلیل ترس از قدرت ترکیبی آنها فریب داده است. علیرغم دخالتها و حملات نیروهایش، ریدن قدرتش را به لیو کانگ میدهد و او را به خدای آتش و رعد تبدیل میکند تا بتواند کرونیکا را شکست دهد و تاریخ را از نو شروع کند.
در بسته الحاقی MK11، پس از آن، شنگ سونگ با توجه به اینکه تاج شکستهٔ کرونیکا برای موفقیت در تنظیم مجدد بزرگ باید بازسازی شود، مداخله می کند. در پایان بازیکن میتواند سرنوشت نهایی شما را در تصمیم گیری پیروزی سونگ یا خدای آتش انتخاب کند.
ارسال دیدگاه
تایید شده : 0 ، در حال بررسی : 0 ، مجموع : 0